Dette skal du vide om de nye GDPR-regler

De nye GDPR-regler er ikke til at undgå, hvis du jævnligt benytter dig af internettet. Hver gang du bevæger dig ud på en ny side, bliver du spurgt, om du accepterer alverdens betingelser for brug, cookies med mere. Og det er ret irriterende, men sådan er loven nu altså. Ting så små som at passe på, hvem der har adgang til printede filer, er nu en reel nødvendighed. Moderne løsninger såsom sikker print kommer derfor til, så der sikres, at ingen får fingre i noget, de ikke skal have.

Det er en rigtig god ide at kende til samt forstå den nye GDPR-lovgivning, uanset om du er virksomhedsejer eller privatperson. Vi har samlet nogle ting, du absolut er nødt til at vide i din daglige dag om GDPR.

Målet er større gennemsigtighed

Det lyder måske politisk og svært at forstå, når vi siger, der skal være “mere gennemsigtighed.” Fordi hvad er gennemsigtighed? Men EU har blandt andet fået indført, at vi som private nemmere skal kunne forstå, hvordan vores personoplysninger bliver behandlet.

I GDPR-lovgivningstiltagene står der blandt andet, at enhver information om dine personoplysninger skal være let tilgængelige og let forståelige skrevet i et enkelt, klart sprog.

Du har ret til at få fjernet dine oplysninger – og til at se dem

Ifølge GDPR har du nu også ret til, at en virksomhed skal slette dine oplysninger, hvis du ønsker. Hvis du for eksempel har stoppet et samarbejde, slettet en bruger eller lignende, har du krav på at “blive glemt.”

Derudover har du også ret til at se præcist, hvad en virksomhed eller organisation gemmer af data om dig.

Virksomhederne skal fortælle, når de laver fejl

Af og til kommer det frem i medierne, at en virksomhed eller organisation er kommet til at lække oplysninger om dens brugere. Det er dog sjældent, virksomheden selv står frem med dette. Før GDPR betød dette, at virksomheden kunne slippe afsted med ikke at gøre noget, med mindre det selvfølgelig var så akut, at det ville påvirke brugerne synligt. Det har GDPR dog sat en stopper for. Hvis der sker datalæk, skal virksomheden eller organisationen senest 72 timer efter lækket kontakte myndighederne. Som bruger af deres service har du desuden krav på at blive oplyst om et eventuelt læk, hvis det med stor sandsynlighed vil udgøre en risiko med hensyn til dine “(friheds)rettigheder”.

You may also like...